Autizmus és egyéb finomságok

Autizmus és egyéb finomságok

Üdvözlünk a blog.hu-n!

2016. március 17. - kiscsillag75

Ápolási díj igénylésem rövid története

 

A kérelem beadásának alapja. Gyermekem 15 éves betegségkódja BNO F84.0 gyermekkori autizmus (ami annyit jelent kisgyermek korban diagnosztizálták)

 A törvény:

  1. évi III. tv.

 

  1. §223 Az ápolási díj a tartósan gondozásra szoruló személy otthoni ápolását ellátó nagykorú hozzátartozó részére biztosított

anyagi hozzájárulás.

  1. §224 (1)225 Ápolási díjra jogosult a hozzátartozó [Ptk. 8:1. § (1) bekezdés 2. pont], ha állandó és tartós gondozásra

szoruló226

  1. a) súlyosan fogyatékos, vagy
  2. b) tartósan beteg 18 év alatti

személy gondozását, ápolását végzi.

(2)227 Az ápolást végző személy számára egyidejűleg csak egy ápolási díjra való jogosultság állapítható meg, továbbá egy ápolt

személyre tekintettel csak egy ápolást végző személy számára állapítható meg ápolási díj.

 (3) Az (1) bekezdés alkalmazása során

  1. a) súlyosan fogyatékos személy az, akinek
  2. aa) segédeszközzel vagy műtéti úton nem korrigálható módon látóképessége teljesen hiányzik, vagy aliglátóként minimális

látásmaradvánnyal rendelkezik, és ezért kizárólag tapintó - halló - életmód folytatására képes,

  1. ab) hallásvesztesége olyan mértékű, hogy a beszédnek hallás útján történő megértésére és spontán elsajátítására segédeszközzel

sem képes és halláskárosodása miatt a hangzó beszéd érthető ejtése elmarad,

  1. ac) értelmi akadályozottsága genetikai, illetőleg magzati károsodás vagy szülési trauma következtében, továbbá tizennegyedik

életévét megelőzően bekövetkező súlyos betegség miatt középsúlyos vagy annál nagyobb mértékű, továbbá aki IQ értékétől függetlenül

a személyiség egészét érintő (pervazív) fejlődési zavarban szenved, és az autonómiai tesztek alapján állapota súlyosnak vagy

középsúlyosnak minősíthető (BNO szerinti besorolása: F84.0-F84.9),

  1. ad) mozgásszervi károsodása, illetőleg funkciózavara olyan mértékű, hogy helyváltoztatása a külön jogszabályban meghatározott

segédeszköz állandó és szükségszerű használatát igényli, vagy állapota miatt helyváltoztatásra még segédeszközzel sem képes,

vagy végtaghiánya miatt önmaga ellátására nem képes

és állandó ápolásra, gondozásra szorul;

b)228 tartósan beteg az a személy, aki előreláthatólag három hónapnál hosszabb időtartamban állandó ápolást, gondozást igényel.

 (4)-(5)229

 

 

 

Ápolási díj kérelem nyomtatvány beszerzése: 2015.06.05.-én elmentem a Kormányhivatalba nyomtatványt kérni (nekem addigra megszűnt a munkaviszonyom). Megkérdezték miért szeretném beadni, elmondtam tömören vagyis, hogy gyermekem autista, megkérdezték, hogy emelt családit kapok? Mondtam, hogy igen és van Hatósági Igazolványa is! A hölgy aki adta a papírt elmondta milyen igazolások kellenek stb. Itt mondták azt is, hogy nem szabad, hogy legyen munkaviszonyom!!!!

 

Elmentem a Munkaügyi Hivatalba kértem igazolást, majd a gyermek háziorvoshoz is. Akinek odaadtam az összes szakvéleményünket (Neurológia, Tanulási Képességet Vizsgáló Bizottság 2013 felülvizsgálata, Autizmus Ambulancia szakvéleménye). A háziorvosunk nem töltött még ki soha ilyen papírt így nem tudta, hogy most melyik négyzetet kell beikszelni (Azóta megtudtuk, hogy van ehhez tájékoztató, amit mi nem kaptunk). A tartósan betegnél maradtunk, mert nem volt más választási lehetőség! Hiszen az autizmus nem értelmi, hallás, látás vagy mozgás sérült!!!!!! (Mentségemre legyen mondva, hogy akkor nem ismertem a törvényt mivel nem is gondoltam rá, hogy nekem kéne). Megjegyzem könyvelő a szakmám és szép is lenne, ha minden ügyfélnek akit könyveltem ismernie kellene a számviteli törvényeket!!!!!!!

 

Ápolási díj kérelem nyomtatvány leadása: 2015.06.10.-én ismét elmentem a Kormányhivatalba a kitöltött papírral és az igazolásokkal. Akkor már két ügyintéző hölgy volt, aki a nyomtatványt adta pár nappal azelőtt elvette tőlem a papírokat, majd flegmán megkérdezte a kolléganőjét, hogy elvegyük tőle egyáltalán????? (Már itt görcsbe rándult a gyomrom). A kolléganő grimaszok között megkérdezte, hogy tud egyedül öltözni a gyermekem? Meg tud e egyedül illemhelyet használni? Mondtam, hogy nagyjából, de olyan 7-8 éves gyerek szintjén van önellátásból, mivel autista én úgy tudom alanyi jogon jár. Mondták, hogy akkor nem sok esély van rá, hogy megkapom!!!!!!!!!!!! Nem tudtam, hogy melyik fajtát kérhetem, a hölgy előttem jelölte be az alanyi jogon járót (alap), mert maximum arra vagyok jogosult (már ha jogosult vagyok egyáltalán) Így immel-ámmal elvették a nyomtatványt tőlem. Érdeklődtem, hogy mire számíthatok? Aki elvette a papírokat tőlem, mondta, hogy majd ők küldenek valakit aki ellenőrzi azt, hogy azok a papírok amik alapján a háziorvos kitöltötte az igazolást valósak e?

Leforrázva elvánszorogtam onnan. (Megjegyzem autista gyermeket nevelő szülőként az egész élete erről szól az embernek, megalázzák ott ahonnan némi segítséget remél)

 

Szakértő????????????? kirendelése: Levél kelte-2015.06.19., feladva-2015.06.25., átvettem: 2015.07.02.

A levélben az áll, hogy "alap" ápolási díj megállapításához rendelnek ki szakértőt! (Ő lenne az aki ellenőrzi a meglévő SZAKORVOSI papírjainkat???)

2015.07.04.-én szombaton délelőtt hívott telefonon a "szakértő", hogy ő jönne hozzánk 2015.07.06.-án reggel 9-re, az idő rövidsége miatt nem tud levelet írni (a törvényben az van, hogy írásban kell értesíteni az ügyfelet de sebaj, mint sok törvényről kiderült azóta, ezt sem kell betartani, állítja Bné  Kormányhivatali Ügyintéző)

Meg is érkezett az előre jelzett időpontban, itt töltött olyan 20-25 percet (a "szakvéleményében" 1 órát írt, gondolom ez is normális hiszen neki azt kell bizonyítania, hogy nem volt felületes, mi viszont a 9:30-as vagy 10 órás Auchan busszal mentünk ki az áruházba)

Azzal kezdte, hogy meséljek egy kicsit a gyermekemről, nagyjából elmondtam a fontosabb pontokat. Ezek után azt mondta, hogy panaszkodjak egy kicsit, ezt nem tudom, hogy kell érteni, de elmondtam a nehézségeket amilyen mélyrehatóan csak tudtam amire ő megjegyezte, hogy hát ez kevés lesz!!! Nem tud még mást is mondani??? (Nem elég, hogy a 15 éves gyermekem 7-8 éves szinten van? és előreláthatólag soha nem fog túllépni ezen? Hogy erőmön felül próbálok belőle ember faragni? Hogy egyik napról a másikra elfelejt, nem tud dolgokat? Csak akkor eszik ha elérakom az ételt stb?) Egyébként még megjegyezte, hogy ez az ügyintéző Bné nem túl kedves és segítőkész!!!! (Utólag nem értem ez miért lett volna fontos, hiszen a tv. szerint kellett volna dönteni egy ellátásról nem egy segély forma ez)

Amikor beszéltem az autizmusról, neki fel kellett volna ismernie, hogy Ő ehhez nem ért és jeleznie kellett volna a főnökei felé, hogy itt valami nem stimmel?

 

Elköszönt, nagyon kedves volt, azt mondta Ő személy szerint mindent megtesz, hogy megkapjam az ápolási díjat??? (ami alanyi jogon jár????). Azt mondta neki még a héten el kell küldenie a hivatalnak!!!!

A szakértői kirendelésben az áll, hogy a szakértőnek 2 hét áll rendelkezésre a szakvélemény elküldéséhez, ezt egy esetben indoklással lehet hosszabbítani.

 

Érdeklődés: 2015. 07.29.-én felhívtam a hivatalt, kerestem az ügyintézőt Bné-t, a hölgy azon a héten szabadságon volt. A kolléganője megnézte, azt mondta, hogy 27.-én érkezett meg hozzájuk a szakvélemény (jelzem a szakvélemény alján a dátum 2015.07. 06. gondolom ez is szokványos eljárás!!!!! Azért megkérdezném, hogy további 3 hétig hol keringett az a szakvélemény????), majd felvilágosított, hogy jövő héten Bné  postázza a határozatot majd ha visszajön a szabadságról.

 

Elutasítás: Kelt-2015.08.13., Feladva-2015.08.14., Átvettem- 2015.08.18 ÉS ELTELT 69 NAP!!!!!!

Az elutasítás indoklásában az a törvény szerepel ami alapján az alanyi jogon járó ápolási díjat kapnom kellett volna. Számomra ez elég nagy ellentmondás, de nem vagyok jogász és nincs jogász ismerősöm sem, és pénzem sem arra, hogy külön jogászt fizessek meg. DE! És itt jön az érdekes rész, a szakértői vélemény alapján utasították el az ápolási díj kérelmemet.

Akkor felvettem a kapcsolatot az Autizmus Ambulanciával és az AOSZ-al (Autisták Országos Szövetsége) is.

Nem igazán értettem, hogy ami alanyi jogon jár, ahhoz miért rendeltek ki szakértőt? És akkor most az én gyerekem ezek szerint meggyógyult? Én nem vagyok jogász még mindig, de azt tudom, hogy pl. a családi pótlék is alanyi jogon jár, ami azt jelenti bizonyos tv.-ben meghatározott feltételeknek kell teljesülnie és akkor jár. Amit én kiolvastam a tv.-ből annak mi maradéktalanul megfelelünk.

Mindkét helyen azt mondták, hogy amennyiben valóban rendelkezik gyermekem ezzel a BNO kóddal és alanyi jogon járó ápolási díjat igényeltem (nem is próbálhattam mást az ügyintéző szerint) akkor ahhoz nem kell szakértőt kirendelni, hiszen ez az állapot nem fog megváltozni, a mai orvostudomány állása szerint nem gyógyítható az autizmus!!!! Mint megtudtam ilyen esetben környezettanulmányt szoktak végezni esetleg, illetve megnézik az orvosi és egyéb szakértői véleményeket.

 

Fellebbezésemet 2015.08.31.-én adtam le személyesen, miután a szakértői véleményt nem tudták odaadni amikor személyesen jártam bent, hogy elkérjem. (Amikor személyesen bent jártam megkérdeztem, hogy akkor hogyan juthatnék hozzá ha nem tudják odaadni? Jöjjek vissza máskor? Azt mondta, hogy ne menjek! Írjak levelet amiben kérem, hogy a másolatot küldjék el nekem! Ez milyen vicces... 10 percre lakom a Hivataltól, de menjek haza írjak levelet, amit aztán vigyek el a postára, de jól van nem vitatkoztam. Akkora már pontosan tudtam nekik mindenhez van joguk, nekem meg kussolni van jogom)

 

 

Fellebbezés elbírálásról határozat )Egyúttal szakértői vélemény másolatának megküldése posta úton: Kelt-2015.09.07., Postázva-2015.09.09. Átvettem: 2015.09.14.

Ebből derült ki számomra, hogy a hölgy aki itt volt családgondozó és ennek ellenére adhatott szakértői véleményt egy autizmus spektrumzavarral küzdő gyermekről akit egyébként kb. fél percig látott, mert gyermekem otthagyta!!!! A szakértői vélemény egyébként is eléggé szubjektív hiszen semmilyen sémát nem követ. Illetve egy A4-es lapra jegyzetelt a kirendelt szakértő számára fontos információkat, amik nem is abban a mondatkörnyezetben hangzottak el ahogy az ott le van írva! (Csak egy példa: Bár gyermekem önállóan zuhanyozik a haját nem tudja megmosni!!! Ebből le van írva az, hogy a gyermek önállóan tisztálkodik!!! vagy egy másik példa: gyermekem majdnem 5-ös tanuló, hozzátettem, hogy 8. osztályban összeadnak-kivonnak matekból szóval nem egy normál szint!!!! és gyermekemhez járt korrepetáló tanár is!!! Ebből le van írva, hogy gyermekem egyébként kitűnő tanuló!!!!!)

 

A határozatban annyi szerepelt, hogy jogszerűen határidőben nyújtottam be a fellebbezést és majd postai úton értesítenek.

 

Érdeklődés: 2015.09.28. Majdnem 1 hónap eltelte után úgy éreztem érdeklődnöm kéne, hogy mikorra várható döntés az ügyemben. Addigra már bőven tisztában voltam azzal, hogy elég nagy mértékben ki vagyok szolgáltatva itt a hivataloknak, mindegy mi a törvény!!!!

Szóval azt mondták, hogy ők nem tudnak semmit sem mondani, kértem, hogy akkor tudnak adni telefonszámot ahol érdeklődhetek? Azt a választ kaptam, hogy a II. fokú szervet nem lehet telefonon hívni, de amúgy sem tudnak hozzájuk telefonszámot.

Én ezen kicsit ledöbbenve, de akkor már minden mindegy alapon azért az interneten megkerestem a telefonszámot.

Sikerült beszélnem egy kellemes hangú és egyébként segítőkész hölggyel akinek hálás voltam a kedvességéért!

Ő annyiban tudott segíteni, hogy megmondta, a II. fokú szerv 2015.09.18.-án iktatta a fellebbezésemet, de még nem került ügyintézőhöz és nekik 21 napjuk van döntést hozni ami 2015.10.09.-én jár le. Telefonáljak egy hét múlva akkor már tud majd ügyintézőt is adni.

Telefonáltam 2015.10.05.-én, a hölgy kapcsolta is az ügyintézőt Rné-t aki elmondta, hogy neki 10. 09.-ig van ideje meghozni a döntést és nem érti mi a gondom és miért kerestem amikor pedig ő teljesen időben van. Mondtam, hogy nem akarom sürgetni csak mivel nem tudom, hogy ilyenkor mi a szokás (esetleg kérnek e igazolásokat vagy szakvéleményeket, vagy az alapján döntenek ami alapján az Önkormányzat stb? Mert akkor segítenék mindenben, hogy előbb születhessen döntés). Közölte, hogy majd ha szüksége lesz valamire akkor keres ezen a telefonszámon.

 

Érdeklődés: 2015.10.19. -én telefonon kerestem az ügyintézőt Bné-t. A kolléganővel beszéltem és az én ügyintézőm ismét szabadságon volt  (ez már nem jó ómen).

Megnézte az anyagot azt mondta nincs még ott a II. fokú határozat, de felírja a kolléganőnek, hogy amint visszaér küldje el nekem, mert nekik ezzel már csak annyi a dolguk, hogy borítékba rakják.

Azért én 2015.10.20.-án felhívtam a II. fokú hatóságot, kértem a kedves hölgyet, hogy árulja el nekem, hogy elküldték e már a határozatot a Kormányhivatalnak? Ő megnézte a gépben és mondta, hogy 2015.10.09.-én megszületett a döntés, de az péntek, úgyhogy szerinte hétfőn el kellett innen vinnie a futárnak aki a központba viszi a Váci útra és onnan viszik el hetente két alkalommal az Önkormányzatokhoz. Szóval akkor legkésőbb ma annak meg kell érkeznie hozzájuk, legrosszabb esetben is.

Másnap, 2015.10.21.-én szerdai ügyintézési napon felhívtam a Kormányhivatalt ismét, hogy megkérdezzem meddig van szabadságon az ügyintéző? Egy számomra addig ismeretlen ügyintézővel beszéltem (akiről kiderült a külső szobában van), aki le akart rázni gyorsan annyival, hogy a héten szabadságon van az ügyintézőm. Kérdeztem, hogy megérkezett e a II. fokú határozat és ha igen akkor bemehetek e érte személyesen, mivel az ügyem 2015.06.10.-e óta húzódik és mindjárt vége az évnek. Gyakorlatilag 122 napja várok!!!!!! (fellebbezéssel együtt, ebből 69 nap volt az I. fokú elutasításig!!!).

Akkor megkönyörült és "bement" a belső szobába, hogy érdeklődjön. Közölte, hogy a tegnapi nap folyamán vagyis 2015.10.20.-án fel lett adva nekem valami, de nem tudják mi csak az látszik, hogy postázva lett!!!

Mondtam, hogy akkor most bemegyek és átveszem személyesen. Rámförmedt, hogy ezt az 1-2 napot már igazán megvárhatnám!!!! Ne menjek be.

2015.10.27.-ig nem érkezett az Önkormányzattól levél. (megjegyzés: a Fővárosi Pedagógiai Szakszolgálat levele a legújabb szakvéleménnyel megérkezett 2015.10.25.-én amit 2015.10.21.-én adtak postára)

 

  1. 10.28.-án személyesen bementem a határozatért, melyben elutasítottak az I. fokú határozatot hagyták helyben. A kirendelt családgondozó szakvéleménye alapján.

 

2015.11.02.-án hívott Bné a hivatalból és elmondta, hogy amit küldtek levelet nekem az a mai nap folyamán visszaérkezett hozzájuk, ha át akarom venni menjek be hozzájuk.

A levélen egyébként semmilyen indoklás nem szerepelt, hogy miért küldték vissza! Én egy értesítést sem kaptam, de ez persze már más lapra tartozik. Betudom az eddigi szerencsétlen szériámnak.

Amikor bementem a Kormányhivatalhoz rákérdeztem pár dologra, mert nem igazán értettem, hogy mi volt a gond az ápolási díjjal kapcsolatos kérelmemmel, hiszen a sorstársaim mind megkapták az alanyi jogon járó alap ápolási díjat. (Többek közt a 19. kerületben egy olyan gyermekre is aki hiperaktív és magatartászavaros, tartósan beteg státusszal).

Itt már ismertem a törvényt és rákérdeztem, hogy az a gond, hogy nem a súlyosan fogyatékos lett beikszelve? Azt mondta az ügyintéző, hogy teljesen mindegy mi lett volna beikszelve akkor is nekik törvény írja elő, hogy kirendeljenek szakértőt (egyébként korábban a Hatósági Osztály vezetője is ezt mondta telefonon)

Az eljárás során, amely lassan fél éve tart senki sehol nem hívta fel a figyelmet arra, hogy a törvény szerint az X nem jó helyen van.

Alapból sem értem, hogy amennyiben a tv- szerint az autizmus súlyosan fogyatékos kategória, hogy lehet az, hogy a nyomtatványon nem szerepel???

Bár van sejtésem, hogy ezáltal többen eleshetnek az ápolási díj pozitív megítélésétől, mivel egyértelműen az ÜGYINTÉZŐK ÉS AZ ÚGYNEVEZETT SZAKÉRTŐK JÓINDULATÁRA VAN SZORULVA az amúgy is ágról szakadt szerencsétlen ügyfél!!!!!

 

Párommal a közös gyermekünket 2016.01.09.-ére várjuk! Ez a közel fél év annyira megkeserítette a várandós időszakot az életemben, hogy ezt nekem már soha senki vissza nem adhatja! Az anyagi vonzatát nem is említem, hiszen nekem nyáron azért kellett itthon maradnom, mert autista gyermekem nem hagyható magára egyedül!

Az eljárás során sehol nem találkoztam egy cseppnyi jóindulattal sem, többször tettem le sírva a telefont, mert úgy beszéltek velem! A kormányhivatalnál Bné flegmán odaszólt nekem, hogy amennyiben annyi sok pénzem van nyugodtan pereskedjek csak!!!!! Annyira buta Kormányhivatali ügyintézőként, hogy azzal sincs tisztában, hogy rászorultságomra tekintettel kérhetek költségmentességet.  

Senki nem akart segíteni, mindent nekem önállóan kellett kinyomoznom és utána mennem!

Nem kívánom senkinek ezt a sok stresszt, csak remélhetem, hogy születendő gyermekünkre ez nem lesz negatív hatással.

Nem kívánom senkinek azt a tudatot sem, hogy az iskola igazgatóhelyettese közölje, hogy bizony anyuka a 15 éves autista gyermeke alkalmatlan minden szakmára és el kéne gondolkodni azon, hogy mi legyen. Persze tudom a II. fokú határozatban benne van, hogy a jövőbeli dolgokkal nem tudnak foglalkozni, csak sajnos egy nagyon fontos tényt nem vesznek alapul!!!

Addig amíg akár egy daganatos betegnek is van esélye kigyógyulni a rákból, addig az én gyermekem nem fog meggyógyulni  SOHA!!!

 

Azzal, hogy nem kaptam meg a szakértői véleményt időben, amihez pedig jogom lett volna, mert a fellebbezésemet így tudtam volna konkrétan megalapozni, csorbították a jogorvoslati jogomat is.

Ezt sehol el nem ismerték, illetve Bné közölte kérdésemre, hogy a törvény nem számít semmit sem, csak az számít, hogy a szakértő aki ki lett rendelve mit állapít meg.

 

Mindent összegezve, úgy vélem, hogy ápolási díj kérelmem úgy lett elbírálva, mintha a magasabb összegű vagyis fokozott ápolást igénylő gondozottra kértem volna. Mert ott vannak olyan kritériumok amiknek nekünk kellett volna megfelelni, bár az alanyi jogon járó alap ápolási díjnak ez nem feltétele. Hozzá kell tennem azt is, hogy gyermekem csak részben önellátó, mert aki még egy kenyeret sem tud magának megkenni és nem azért, mert hiányzik a keze, hanem mert autizmusa révén hiányzik a képessége hozzá, azt nem nevezhetem önállónak!!!

A törvény szerint így egyébként sem értem, hogy akkor az emelt összegű családi pótlékot és a Hatósági Igazolványt valamint a Közgyógy igazolványra való jogosultságát mivel szerezte meg a gyermekem.

 

 

 

 

 

A legújabb 2015.10. 14.-én kelt IGAZI szakvélemény szerint Gyermekem diagnózisa helyben lett hagyva vagyis BNO: F84,0 Gyermekkori autizmus.

 

Valamint néhány részlet az IGAZI szakvéleményből:

"A szülő és a pedagógia jellemzés is említi, hogy a fiatal esetenként bizarr viselkedést mutat, magában nevetgél, motoros manírok (kéz, az ujjak repkedése)jelentkeznek.

Kortárs kapcsolatai szűkösek, nem teremt új kapcsolatokat. Önkiszolgálás területén önállótlan, napi rutinra is figyelmeztetni kell. Gondolkodása, viselkedése rugalmatlan, merev ragaszkodások jellemzik, bár meggyőzhető."

 

 

A 2016. 01.28.-án kelt VALÓDI szakvélemény részlete:

A Fiam Nyelvtani Szerkezetek Megértése Teszt alapján teljesítménye életkorától elmarad, kb 7 évesen átlagos (15,5 évesen)!

Értelmi képességeinek felmérése. Összteljesítménye az enyhe értelmi elmaradás övezetébe esik!

 

A Munkaügyi és Közigazgatási Bíróságon a tárgyalásunk 2016. május 19.-én lesz. Most már magam sem tudom minek, esetleg azért, hogy még jobban megalázzanak?

Az AOSZ ügyvédje szerint csak iránymutatást fog adni a Bíróság amit a Kormányhivatal vagy betart vagy nem, az már az ő hatásköre!!!

A bejegyzés trackback címe:

https://nyaljukafagyit.blog.hu/api/trackback/id/tr368489990

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása